De toekomst van elektrisch rijden 

Het Chinese automerk NIO, dat vaak beschouwd wordt als ‘de Tesla van China’, kondigde afgelopen week een nieuw model aan. De ET7, die in 2022 of 2023 op de markt komt, is uitgerust met een batterij die gebaseerd is op de zogeheten vastestoftechnologie. Wat betekent dit voor de toekomst van de mobiliteit? 

Meer vermogen 

De vastestofbatterij, ook wel Solid-state genoemd, heeft een veel grotere energiedichtheid en een grotere stabiliteit dan de elektrolyt batterij die momenteel wordt gebruikt. Dit houdt in dat je voor dezelfde gegeven ruimte meer vermogen hebt, waardoor de auto veel sneller oplaadt en veel meer capaciteit heeft per volume en gewicht. Daarnaast vertaalt dit zich ook nog eens in een aanzienlijk groter bereik. Je elektrische auto nog maar eens in de duizend kilometer opladen, en dat ook nog eens in minder dan een kwartier. Wat betekent dit voor de toekomst?  

Heilige graal van de mobiliteit 

Deze ontwikkeling wordt ook wel de heilige graal van mobiliteit genoemd. De batterij kan zowel de mobiliteitstransitie als de energietransitie een beslissende duw in de rug geven. Om die reden steken partijen wereldwijd miljarden in de ontwikkeling van nieuwe batterijtechnologie. De afgelopen jaren kwamen er al veel positieve signalen naar buiten, maar een product op de markt brengen is nog een hele andere kwestie.   

Kwestie van tijd 

Toch lijkt de lancering van de vastestofbatterij slechts een kwestie van tijd. Zo investeert Volkswagen in QuantumScape, een van de grootste start-ups op het gebied van vastestofbatterijen. Ook in ons land heeft TNO in Eindhoven jarenlang onderzoek gedaan naar de vastestofbatterij. Hieruit is inmiddels een start-up ontstaan die deze kennis omzet in producten voor zowel de consumenten- en automotivemarkt 

Meer weten over elektrisch rijden? Klik dan hier!