BMW presenteert de iX5 mét waterstoftechnologie

“Als je wilt dat mensen hun gedrag veranderen, geef ze dan een keuze”. Hoofd waterstoftechnologie Jürgen Guldner gelooft in een toekomst met waterstofauto’s omdat steeds meer voordelen zichtbaar worden naar aanleiding van de huidige omstandigheden. Daarom presenteert BMW eind dit jaar ook de nieuwe iX5 met de meest krachtige brandstofcel tot nu toe.  Critici geloven niet in de schaalbaarheid van de waterstof alternatieven, de benodigde waterstoftankstations zouden nooit gerealiseerd kunnen worden. Toch gaat BMW hier in door om de consument de keuze voor te kunnen leggen.

Alternatieven

De automarkt moet rap verduurzamen en dat moet dus op grote schaal. Om die reden is er al ruimte voor alternatieven. Men moet zich nog meer oriënteren en niet enkel inzetten op elektrisch aangedreven voertuigen. BMW gelooft hier heilig in en benoemd voordelen ten opzichte van een elektrisch voertuig. Voorlopig produceert BMW enkele tientallen iX5 modellen. Deze zullen promotioneel en als demo gebruikt gaan worden. Het opent een deur en geeft een indicatie ten aanzien van het animo.

BMW iX5

Dit demomodel herbergt aardige specificaties. Zo produceert de motor een vermogen van 374pk en hebben de opslagtanks ruimte voor 6kg waterstof. Deze tanks zijn te vullen in maximaal 4 minuten en de radius is 500km. Wanneer men dit wegzet tegen een elektrisch model, komen deze specificaties zeker niet onvoordelig over.

Voordelen

De druk op het huidige elektriciteitsnet, de wachttijd voor het opladen en de materialen die benodigd zijn voor een elektrisch model zorgen ervoor dat de waterstoftechniek kan floreren. Het huidige stroomnet is veelal overbelast en de vraag is hoe snel men hier kan faciliteren of opschalen, de alternatieve waterstof auto zou hier een oplossing bieden. In Nederland zijn er relatief veel laadpalen binnen een kleine radius. Mensen kunnen bij hun woning een laadpaal laten installeren, maar de vraag is of het net de druk aan kan. Daarnaast weegt de huidige (snel)laadtijd niet op tegen de 3 a 4 minuten “tanken” van bijvoorbeeld het demomodel; de iX5.

Als laatste zijn er voor de accu’s van de elektrische modellen zoveel schaarse metalen nodig, dat ook hier een grote druk kan komen te staan op het aanbod. De waterstof modellen maken ook gebruik van metalen als bijvoorbeeld platinum, maar deze kunnen makkelijker worden gerecycled uit de bestaande reguliere modellen. Het hergebruik van oude materialen is dus zeer goed toepasbaar.

Horizon

Voordat men de waterstofauto in grote getalen op de weg zal zien, gaan er nog wel wat jaren voorbij. Dat ligt met name aan de infrastructuur voor waterstof. Dezelfde drempel waar de elektrische techniek tegenaan liep in de beginjaren. Wel wordt deze infrastructuur steeds vaker gedragen door de bestaande modellen in het zwaar transport. Deze lopen in sommige gevallen al op waterstof en zullen in dit initiatief de kar trekken. Denk hierbij aan het busvervoer en zware transport. Wanneer deze faciliteiten opschalen zal een oplossing voor de personenauto sneller volgen.